Kehittyvät palvelut

Artikkeli kuva 9 1130x600pxi

Älykäs kaukolämmitys on kotien ja kiinteistöjen uusi normaali

Kauko Lämmön tärpit:

Kaikenlaisia älyvehkeitä on tänä päivänä mielin määrin, ja onhan se älykkyys löytänyt tiensä myös kaukolämmön luokse. Älykkäitä ominaisuuksia pystytään hyödyntämään jo nyt paljon, ja tulevaisuudessa vain koko ajan enemmän.

  • Älykkäiden ominaisuuksien ytimessä on datan kerääminen ja hyödyntäminen. Mitä enemmän tiedetään, sitä enemmän voidaan myös vaikuttaa lämmityksen eri osa-alueisiin.
  • Kun lämpöyhtiöt ovat älykkäiden lämmönjakokeskuksien avulla koko ajan perillä, mitä missäkin lämmityskohteessa tapahtuu, voidaan ongelmiin vaikuttaa nopeasti.
  • Tulevaisuuden suunnitelmia älykkäiden ominaisuuksien hyödyntämiseen on jo paljon: energiansäästöä saadaan tarkkailulla ja ennakoinnilla lisää, ja yhä useammin kaukolämpöverkko hoitaa myös jäähdytyksen.”


Älykäs kaukoenergia on nykyään yhä tavallisempi puheenaihe kahvipöydissä, kun aiheena on kotien ja kiinteistöjen lämmitys. Olosuhteiden mittaamiseen kehitetään jatkuvasti uusia tapoja, ja hyödynnettävän datan määrä kasvaa jatkuvasti. Älykkyys herättää terminä monenlaisia ajatuksia – mutta mitä se käytännössä oikeastaan tarkoittaa?

Kun ennen kaukolämmön tarjoaminen tarkoitti vain lämmön toimitusta putkia pitkin esimerkiksi kotiin, nyt huomiota kiinnitetään entistä enemmän kokonaisuuteen aina pieniäkin yksityiskohtia myöten. Uusien palvelukokonaisuuksien keskiössä on kerättävän datan fiksu hyödyntäminen.

Esimerkiksi Lahti Energia Oy:lle on tärkeää auttaa asiakkaita valitsemaan juuri omaan tarpeeseen sopivat oikeat lämmityspalvelut.

“Älykkyyden lisäämisen tavoitteena on tarjota mahdollisimman mukavat ja tasaiset asuinolosuhteet. Näiden asioiden tarkkailu on tärkeää niin taloudellisessa mielessä kuin myös ympäristön säästämisen näkökulmasta. Potentiaalia viedä kaukolämpöä kohti vieläkin älykkäämpiä ominaisuuksia on paljon”, kertoo Jarmo Virtanen, Lahti Energian tuotepäällikkö.

“Älykkäiden ominaisuuksien kehittämisen ensisijaisia hyötyjä ovat ennakointi ja oikea-aikaisuus. Erilaisilla mittareilla ja lämmön jakelun älykkäällä tarkkailulla voidaan mahdollistaa esimerkiksi korkeiden lämpöpiikkien leikkaus, jolloin lämpöä menee huomattavasti vähemmän hukkaan”, jatkaa Mikko Väisänen, Lahti Energian tekninen tuotepäällikkö.

Mittaaminen mahdollistaa nopean reagoinnin

Kaukolämmön älykkyyden lisääntyessä energiayhtiöiden ja lämmönjakokeskuksien yhteistyö on tärkeässä roolissa.

Kaukolämmön lämmönjakokeskuksia tarjoava Cetetherm keskittyy älykkään tuote- ja sovellusosaamisen tarjoamiseen, jotta energiayhtiöt voivat tarjota edelleen omille asiakkailleen parempia laitteistoja ja palvelukokonaisuuksia.

“Älykäs lämmönjakokeskus on perusta energiayhtiön omalle, uudelle palveluliiketoiminnalle. Kun lämmönjakokeskuksen toimittamaa dataa jalostetaan tehokkaasti, lämpöyhtiöt ovat jatkuvasti perillä, mitä lämmitettävissä kohteissa tapahtuu. Samalla energiansäästöllisiin asioihin, kuten yleisiin olosuhteisiin, tasaiseen lämpötilaan ja esimerkiksi ilmankosteuteen, voidaan vaikuttaa nopeasti”, sanoo Teijo Aaltonen, Cetethermin myyntipäällikkö.

Datan hyödyntäminen mahdollistaa lämpötilojen säätämisen lisäksi myös paremman huoltovarmuuden sekä huolettoman kokemuksen asiakkaille.

“Esimerkiksi pattereiden vedenpaineen mittaamisen avulla on mahdollista huomata hyvissä ajoin, jos jokin on vialla. Mahdollisiin ongelmiin voidaan siten reagoida heti. Lisäksi lämpöjohtopumppujen virtaamaa voidaan automaattisesti säätää, jolloin saavutetaan oikeat kiinteistön sisäolosuhteet ja mahdollistetaan energiansäästö”, Aaltonen jatkaa.

Älykkäät ominaisuudet arjen helpottajina

Palveluiden kehittyminen aiempaa älykkäimmiksi koskee myös kaukojäähdytystä, jota voidaan käyttää aiempaa tehokkaammin samanlaisissa verkoissa kuin kaukolämpöäkin. Kaiken keskiössä on tavoite säästää energiantuotannossa mahdollisimman paljon.

“Tulevaisuudessa voi olla mahdollista esimerkiksi yhdistää lämmitys- ja jäähdytysverkot niin, että jäähdytyksen hukkalämpöä voidaan käyttää lämmitykseen”, Väisänen kertoo.

Kaukolämmön palvelukokonaisuuksien koukeroita tuntemattomalle lämmityksen ja jäähdytyksen yhdistäminen tai uusien älyominaisuuksien tuominen kotiin voi tuntua vieraalta. Siksi koko lämmitysprosessin läpi kulkeva tehokas viestintä ja datan jakaminen myös asiakkaille on tärkeää.

“Kun puhutaan esimerkiksi kulutusjoustosta ja sanotaan, että lämpöä leikataan ajoittain, saattaa syntyä mielikuva kodin äkillisestä jäähtymisestä. Siksi on tärkeää viestiä selkeästi, että kyse on hetkellisestä muutoksesta, jota asiakas ei tule huomaamaan lainkaan, mutta jolla on iso energiansäästöllinen merkitys”, Väisänen sanoo.

“Kaikki eivät myöskään tiedä, että jos älykkäissä ominaisuuksissa tapahtuu jokin virhe tai esimerkiksi yhteys pilvipalveluun ja siten tarvittavaan dataan katkeaa, lämmitys palaa automaattisesti niin sanottuun ei-älykkääseen, normaaliin tilaan. Lämmitys ei siis katkea, vaan älykkäät ja energiansäästöä tukevat ominaisuudet ovat vain hetkellisesti pois käytöstä”, Virtanen jatkaa.

Artikkeli on osa valtakunnallista Tunnetko Kauko Lämmön -kampanjaa.
Tutustu kampanjaan osoitteessa: https://tunnetkokaukolammon.fi/