Asiakastarinoita

160927 Imatran Kylpyla Perhe Taikametsa 452 Edit

Imatran Kylpylä laajenee – Taikajoki kutsuu kesän korvalla

Imatran Kylpylälle vuosi 2018 on voimakkaan kasvun aikaa. Kasvua vauhdittaa kesäkuussa avautuva noin 400 neliön suuruinen uusi allasosasto Taikajoki. Laajennuksen myötä kylpylän allasosaston altaiden määrä kaksinkertaistuu.

Nykyisen Taikametsän rinnalle rakentuvan Taikajoen kantava teema on Saimaa. Sen varrelle sijoittuvat juoksuallas, vesihierontapisteitä, iso poreallas, jalka-altaita, kävelyaltaat, palautumiseen sopivat kuuma- ja kylmäallas sekä 80 metriä pitkä liukumäki. Liukumäki tulee olemaan yksi Suomen pisimmistä.

Verkkosivuille 1
Taikametsän rinnalle rakentuvan Taikametsän kantava teema on Saimaa. “Laajennuksen myötä pystymme tarjoamaan aivan uudenlaisia elämyksiä” kertoo Kylpylän toimitusjohtaja Ari Aspia.

”Rakennamme nyt sellaista, mitä ei kylpylässä aiemmin ole ollut. Nykyinenkin allasosasto on todella vetovoimainen, mutta laajennuksen myötä pystymme tarjoamaan aivan uudenlaisia elämyksiä. Uuteen osaan tulee isot efektiseinät, joihin tuodaan tunnelmia Saimaalta ja sitä ympäröivästä luonnosta. Lisäksi sinne tulee virtuaaliakvaario ja vesiliukumäkeen tehosteita, jotka tekevät jokaisesta laskukerrasta erilaisen”, valottaa kylpylän toimitusjohtaja Ari Aspia.

Tähtäimessä Keski-Euroopan markkinat

4,2 miljoonaa maksava allasosasto piristää sekä kylpylähotellin, Imatran että koko Etelä-Karjalan alueen toimintaa ja matkailua. Imatran Kylpylä on maakunnan alueella merkittävä matkailutoimija. Myynnissä on 1200 petipaikkaa ja kävijöitä on tasaisesti ympäri vuoden. Suurin asiakasryhmä ovat venäläiset matkailijat, joita on yli puolet kaikista majoittujista. Kotimaisten majoittujien osuus on kasvussa.

”Imatran alueella kylpylän osuus kaupallisesta majoitustoiminnasta on liki 70 prosenttia. Valttimme on ehdottomasti monipuolisuus: millään muulla majoitustoimijalla ei tällä alueella ole yhtä laajaa palvelutarjontaa. Tämä heijastuu myös asiakasryhmiimme. Asiakkaissamme on turistien ohella lomalaisia, kuntoutettavia, työnsä puolesta matkailevia kuin myös paikallisia kävijöitä”, Aspia sanoo.

Kylpylä panostaa kotimaan ohella markkinointipanoksia Venäjälle sekä Keski-Eurooppaan. Eurooppalaisia matkailijoita houkutellaan yhteistyössä Lappeenrannan kansainvälisen lentoaseman kanssa.

”Suomen ja Venäjän sisällä pyrimme monipuolistamaan asiakasrakennetta. Keski-Eurooppaan on väylä auki lentoaseman kautta. Notkea ja nopeasti läpimentävä lentoasema on alueelle tärkeä vetovoimatekijä ja tiivistämme heidän kanssaan yhteistyötä markkinoinnissa.”

Uusiutuvalla lähienergialla ympäristöystävällisiä kylpyläelämyksiä

Kylpylän liikevaihto oli vuonna 2017 10,6 miljoonaa, mikä on noin viidenneksen enemmän kuin edeltävänä vuonna. Talouden kasvu antoi pontta laajennushankkeelle, joka on edennyt aikataulussaan. Kohde on Aspian mukaan vaativa: muun muassa erityyppiset altaat sekä mittava talotekniikka, kuten vedenpudistus ja ilmastointi, tuovat urakkaan omat haasteensa.

Myös taloudellisesti järkevä ja kasvaviin tarpeisiin mukautuva lämmönhankintajärjestelmä oli yksi laajennushankkeen lähtökohdista.

IMG 2336
Kohtuuhintainen, varmatoiminen ja ekologinen kaukolämpö on laajennushankkeen yksi mahdollistajista. Kuvassa Imatran Lämpö Oy:n käyttöpäällikkö Turo Valkama.

”Nykyinen kiinteistö lämmitetään kaukolämmöllä, mikä oli luonteva valinta lämmitysmuodoksi myös uudelle osalle. Laajennuksen myötä lämmityskulut tulevat nousemaan vain noin kymmenyksen”, Aspia laskee.

Imatran Kylpylä on paikallisen lämpöyhtiön, Imatran Lämpö Oy:n, suurin asiakas. Yhtiö on investoinut uusiin lämpökeskuksiin, joissa lämpö tuotetaan kotimaisella ja lähiseudulla kerätyllä metsähakkeella sekä metsäteollisuuden sivutuotteilla. Lämmön hintaa on pystytty merkittävästi alentamaan eikä paineita hinnankorotuksiin ole näköpiirissä.

”Kohtuuhintainen, varmatoiminen ja ekologinen kaukolämpö on ehdottomasti yksi tämän laajennushankkeen mahdollistajista. Meille on hyvin tärkeää, että saamme lämpöä turvallisesti ja varmasti ympäri vuoden. Myös ympäristöystävällisyys on merkittävä tekijä meille: asiakkaat ovat entistä ympäristötietoisempia ja haluamme tarjota majoituspalvelua, joka toimii mahdollisimman kestävällä pohjalla”, toteaa Aspia.

Imatran Lämmön kaukolämpöverkosto kattaa ison osan alueen suurista liikerakennuksista, kylpylä mukaan lukien, sekä noin 60 prosenttia paikallisista kotitalouksista. Verkostoa laajennetaan kysynnän mukaan.

”Imatran Kylpylä on meille tärkeä asiakas. On hienoa, että voimme energiayhtiönä olla mahdollistamassa Kylpylän liiketoiminnan kasvua. Laajennushanke tiivistää hyvää yhteistyötämme entisestään. Haluamme jatkossakin tarjota sekä nykyisille että uusille asiakkaillemme ympäristöystävällistä lämmityspalvelua kilpailukykyisin hinnoin”, sanoo Imatran Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Vesa-Pekka Vainikka.

Teksti: Satu Tähkä
Kuvat: Mainostoimisto Mediakolmio, Toni Jaatinen ja Tuomas Jussila