Kehittyvät palvelut

Lokoisa originaali

Kaukolämpöyhtiöt lanseeraavat uusia palveluita asiakkailleen

Energiayhtiöiden palvelut ulottuvat yhä useammin asiakkaan laitteisiin ja erilaisiin palveluratkaisuihin asti. Asiakkaan ei tarvitse tehdä omia investointeja, kun uudet älykkäät laitteet kuuluvat palveluun. Valvomopalveluilla pystytään huolehtimaan, että sisätiloissa on sopivat olosuhteet.

Taloyhtiön lämmönjakokeskukset ovat asunto-osakeyhtiön omaisuutta. Vaikka ne ovat pitkäikäisiä, ne kaipaavat huoltoa ja noin 15 vuoden välein uusintaa. Perinteisesti kunnossapitovastuu on ollut taloyhtiöllä. Nykyisin markkinoille on tullut myös energiayhtiön palvelumallilla tarjottavia laitteistoja ja järjestelmiä.

Palveluna voidaan tarjota huoltoa- ja kunnossapitoa tai uutta lämmönjakokeskusta palvelusopimuksella. Tällöin asiakkaan ei tarvitse itse investoida lämmönjakokeskuksen uusimiseen. Nykyisissä älykkäissä järjestelmissä palveluun saattaa kuulua myös anturointi, jolla kiinteistön energiankäyttö saadaan paremmin hallintaan.

Kiinteistöstä kerättyyn dataan pohjautuvilla sovelluksilla olosuhteiden ja energiansäästöjen seuranta ja raportointi helpottuu. Kerätyt tiedot voidaan hyödyntää kiinteistön huollossa ja ylläpidossa. Sekä taloyhtiöitä että yritysasiakkaita kiinnostavat energiansäästötoimien tuomat kustannussäästöt ja toisaalta hiilijalanjäljen pienentäminen.

Asiakkaalle teknologian kehitys ja datan parempi hyödyntäminen näkyvät entistä mukavampina sisäilmaolosuhteina – sopivan lämmin, sopiva ilmankosteus ja CO2-pitoisuus – ja matalampina lämmityskustannuksina, kun energiaa säästyy.

Esimerkiksi Tampereen Sähkölaitos Oy on ottanut käyttöön uuden palvelun pirkanmaalaisille taloyhtiöille ja yritysasiakkaille. Lähilämpö Lokoisaksi nimetyssä palvelussa asiakas saa käyttöönsä uuden älykkään lämmönjakokeskuksen ilman omia investointeja. Uuden lämmönjakokeskuksen lisäksi kiinteistöön asennetaan lämpötila-anturit. Antureilla ohjataan laitteiston toimintaa ja optimoidaan kiinteistön energian käyttöä. Kiinteistövalvomo-sovelluksella kiinteistön edustaja voi seurata olosuhteita, sen tuomia energiansäästöjä sekä järjestelmän toimivuutta. Seurannan avulla kerättyjä tietoja voidaan hyödyntää kiinteistön huollossa ja ylläpidossa.

”Vastaavan tyyppisiä asiakkaille tarjottavia palveluita on enenevässä määrin lämpöyhtiöillä. Palvelu voidaan joko tuottaa itse tai yhteistyössä palveluntarjoajan kanssa”, kertoo Palveleva Kaukolämpö FinDHC ry:n toiminnanjohtaja Katja Kurki-Suonio.

Tampereen Sähkölaitoksen palvelu soveltuu täysin uusille asiakkaille sekä taloyhtiöille ja yritysasiakkaille, joilla kaukolämmön lämmönjakokeskuksen uusiminen on ajankohtaista.

Lähilämpö Lokoisa on ”avaimet käteen”-palvelu, joka ei vaadi asiakkaalta investointeja, vaan kaikki hoituu kiinteällä kuukausimaksulla”, lisää markkinointipäällikkö Pauli Forsman Tampereen Sähkölaitokselta.

Lisätietoja: www.sahkolaitos.fi/lammonjako