
Kysely: Uusiutuva kaukolämpötuote yleistynyt
FinDHC ry toteutti kevättalvella 2025 energiayhtiöjäsenilleen kyselyn kaukolämmön palveluiden nykytilasta. Vajaasta viidestäkymmenestä energiayhtiöjäsenestä noin 40 vastasi, mikä vastaa aikaisempien vuosien vastausmääriä. Kyselyllä pyrimme selvittämään kaukolämmön palveluiden yleisyyttä, sekä näiden palveluiden kysynnän kehittymistä.
Käytännössä kaikilla energiayhtiöjäsenillä on perinteisten kaukolämpöpalveluiden lisäksi uusia palveluita. Vuoden 2024 vastauksiin verrattuna yhä useammalla energiayhtiöllä on tarjolla uusiutuva kaukolämpö erillisenä tuotteena (41 % vastanneista) tai uusiutuva tuotanto kokonaisuudessaan (noin 36 % vastanneista). Näiden kahden palvelun osalta muutos ylöspäin oli merkittävintä verrattaessa vuoden 2024 tuloksiin. Energiavirasto antaa alkuperätakuun uusiutuvilla ja hukkalämmöillä tuotetulle kaukolämmölle.
Kompensaatio paremmasta kaukolämpöveden jäähtymästä asiakaslaitteissa on tarjolla aiempaa useammalla yhtiöllä – tosin palvelu löytyy vain muutamalta jäseneltämme (noin 15 prosentilta vastanneista).
Huolto- ja tarkastuspalveluita löytyy käytännössä kaikilta jäseniltämme – tosin kaikki eivät tuotteistaneet näitä, sillä mahdolliset huoltotyöt ja apu ongelmatilanteissa usein kuuluvat myös osaksi perinteistä kaukolämpöpalvelua.
Kaukolämmön palvelut vakiintuneet
Kaukolämmön palveluiden kysynnän kehittymisessä ei ollut nähtävillä suuria muutoksia – palveluiden kysyntä on useimmilla yhtiöillä pysynyt samana tai kasvanut.
Yksittäisten palveluiden kysyntä oli kasvanut kuitenkin merkittävästi. Erityisesti lämmönjakolaite palveluna oli kasvattanut kysyntäänsä niillä yhtiöillä, joilla palvelu on (noin 47 %:lla vastaajista). Lämmönjakolaite palveluna tarkoittaa esim. leasing- tai osamaksumallista sopimusta.
Myös erillisen uusiutuvan kaukolämpötuotteen kysyntä on kasvanut merkittävästi: yhtiöillä, joilla kyseinen palvelu on, noin 70 % vastanneista kertoi kysynnän kasvaneen paikkakunnallaan.
Myös risujen ja oksien vastaanottaminen polttoaineeksi oli lisännyt hieman palveluna suosiotaan – toisaalta kyseinen palvelu löytyy vain noin viidenneksellä jäsenistöstämme.
Kaukolämmön palvelut heijastavat yhteiskunnan muutosta
Kaukolämmön palveluiden kysynnän kehittyminen peilaa yhteiskunnallista muutosta ja asiakkaiden omia vastuullisuusvaatimuksia – asiakkaat tarvitsevat tietynlaisia palvelukokonaisuuksia näiden täyttämiseksi. Kyselyn perusteella on nähtävissä, että palvelullistuminen yleistyy entisestään kaukolämmössä.
Haluatko tietää tarkemmin kyselyn tuloksista? Lähetä meille viesti osoitteeseen info@findhc.fi.